نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی: چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از رده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند. کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است. منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

خواص داروئی کاسنی
شستشو دهندهٔ کبد و کلیه، خون ساز، افزایش نیروی جنسی و افزایش حجم اسپرم در مردان

کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

آب برگ کاسنی بهترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است، و جوشیده و صاف کرده آن برطرف‌کننده تب‌های کهنه و تقویت‌کننده معده همراه با گل قند درمان‌کننده تب‌های جزئی مداوم است.

کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

ضماد آن برطرف‌کننده ورم‌های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

تهیه ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل درمان‌کننده سرطان زخم دار است.

کاسنی دوست کبد است و کم‌کننده قند خون بیماران مبتلا به دیابت است.

هرگاه آب کاسنی و آب خیار چمبر را مخلوط کنید و در ابتدای شرع آنژین و بیماری‌های حلقوی با آن غرغره کنید، آن را درمان خواهد نمود.

تخم کاسنی در ترکیب با سایر داروهای خنک مفید و برطرف‌کننده تبهای صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

تخم کاسنی هرگاه همراه با صندل و تخم رازیانه پخته شود، دفع‌کننده سموم و ضعف کلیه و طحال و تحریک‌کننده اشتها است.

تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.

ادامه مطلب لینک زیر:

کاسنی



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

کم‌خونی یا آنمی یا فقر الدم (به انگلیسی: Anemia) اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.

هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

کم‌خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: ازدست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، ازبین‌رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی.

سرطان می‌تواند باعث فقر آهن و کم‌خونی در بدن شود.
کمبود آهن در رژیم‌های غذایی: اگر مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شود دارای مقدار کمی آهن باشد یا در رژیم غذایی گوشت را حذف کنیم یا در کودکان شیرخوار که فقط از شیر مادر استفاده می‌کنند، کمبود آهن به وجود می‌آید.
خانم‌های باردار و مخصوصاً کسانی که در حال شیردهی هستند به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آن‌ها باید غنی از آهن باشد.[۱]
علائم کم‌خونی
مهمترین علامت کم‌خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است. علائم دیگر شامل این موارد است:

ضعف
رنگ پریدگی غشا مخاطی و بستر ناخن و پوست
ضربان نامنظم یا تند قلب
کوتاهی نفس
درد قفسهٔ سینه
احساس سبکی در سر یا سرگیجه خفیف
مشکلات شناختی
بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندامها
سردرد

ادامه مطلب لینک زیر:

کم‌خونی



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

چای سیاه نام یک نوشیدنی است که از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می‌آید. لفظ چای کلمه‌ای چینی بوده که در قدیم در چین و شمال هند به کار برده می‌شد و ما دقیقاً همان کلمه را به زبان فارسی وارد کرده‌ایم. بوته چای برای اولین بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به‌تدریج علاوه بر دارا بودن خاصیت درمانی، برای مصرف رنگ‌آمیزی نیز به کار رفت. چای که در چین به‌صورت خودرو و طبیعی یافت می‌شود، بعد از مدتی به‌عنوان دم‌کرده، مفرح و بازآورنده سلامتی برای بدن به دربار پادشاهان راه یافت و حتی تا اواخر قرن گذشته، چای سیاه و چای سبز از نوشیدنی‌های تجملی و گران‌قیمت بوده‌است.

دربارهٔ تاریخ کشف چای، افسانه‌های زیادی گفته‌اند. ازجمله می‌گویند که یکی از امپراتوران چین دستور داد تا فردی را برای تنبیه از شهر بیرون کنند. آن شخص مدتی را در کوه و بیابان و در جنگل‌ها سرگردان بود و به همین خاطر بسیار ضعیف و ناتوان شده بود. در همین میان درختی را دید و از شدت گشنگی برگ آن را به‌عنوان غذا خورد و بعد از مدتی رنگ و رخسارش کاملاً زیبا به حالت اولیه برگشت. به‌طور مخفیانه وارد شهر شد و با یکی از نزدیکان امپراتور احوال خود را بازگو کرد. در نهایت امپراتور او را احضار کرد و از اینکه او صحیح و سلامت برگشته است متعجب شد. بعد از این ماجرا امپراتور، عده‌ای از طبیبان را برای تحقیق دربارهٔ خواص این گیاه مأمور کرد.

همچنین در افسانه‌ای دیگر گفته‌اند که روزی عده‌ای برای شکار به جنگل رفته بودند. گوشت یکی از شکارهای خود را در ظرفی ریختند و روی آن را با شاخه‌های چای پوشاندند. دوباره به شکار رفتند و بازگشت. چیزی که مشاهده کردند آن‌ها را بسیار متعجب زده کرده بود. گوشت‌ها کاملاً له‌شده بودند. نتیجه این مشاهده را به طبیبان اطلاع دادند و آن‌ها دریافتند که گیاه چای برای هضم غذا و زود پختن گوشت و حبوبات بسیار مؤثر است.

سابقه مصرف چای در ایران از قرن هفدهم میلادی گزارش‌شده که جهانگردان از چایخانه‌هایی گزارش داده‌اند که رجال و افراد ثروتمند در آنجا جمع شده و چای می‌نوشیدند. در ضمن در همان قرن هفدهم میلادی تاجری اصفهانی که دامنه تجارتش تا هندوستان می‌رسیده و اجناس این نواحی را به اروپا می‌برد و می‌فروخت، برای اولین بار چای را به اروپا برد و به‌عنوان نوشیدنی مفرح جدیدی که در هندوستان به آن «تِی» می‌گفتند، به اروپاییان چشاند.

زراعت چای بعد از چین، در هند و ژاپن و از قرن نوزدهم میلادی به‌تمامی نقاط مختلف و مستعد دنیا توسعه راه یافت. در روسیه و در سال ۱۸۸۵ به دستور دولت وقت، «پرنس-ورنتسف» در نواحی قفقاز شروع به کشت چای کردند. ژاپن در قرن نهم، در کشورهای آفریقایی و عثمانی در قرن نوزدهم به چای‌کاری پرداختند. نهال‌های چای در زمینی که خاک قرمز و مقداری آهن و هوای آن رطوبتی باشد و سرمای شدید کمتر از منهای ده درجه نباشد، به عمل می‌آید. البته شرایط دیگری مثل وجین مناسب و تقویت خاک و هرس هم جز عوامل مهم در این زراعت می‌باشد.

ادامه مطلب لینک زیر:

چای سیاه



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

روش‌های خودکشی مجموعه روش‌هایی هستند که شخصی خودکش برای پایان دادن به زندگی‌اش از آن‌ها استفاده می‌کند. خودکشی در تاریخ زندگی انسان همواره وجود داشته و روش‌های گوناگونی برای پایان دادن به زندگی به‌طور عمد به وجود آمده‌است. به‌طور معمول از آن‌جا که فرایند مرگ انسان، به‌ویژه اگر به صورت عمدی و با علم وی به مردن صورت پذیرد، می‌تواند برای او وحشت‌آور و همراه با درد و رنج فراوان باشد، انسان‌هایی که قصد خودکشی و پایان دادن عمدی به زندگی خود را دارند، تلاش می‌کنند روشی را بیابند که با کم‌ترین درد و رنج همراه باشد یا اصلاً درد و رنجی نداشته باشد. امروزه برخی دانشمندان و پزشکان ادعا می‌کنند که توانسته‌اند به آسان‌ترین، سریع‌ترین، بی‌دردترین، در دسترس‌ترین و قابل اعتمادترین روش خودکشی دست پیدا کنند. به‌طور مثال برپایه منابعی همچون کتابچه راهنمای خودکشی آسان نوشته فیلیپ نیچک و خروج نهایی نوشته درک همفری، خودکشی با گاز نجیب با بهره‌گیری از یک کیسه خودکشی یکی از سریع‌ترین، آسان‌ترین و بی‌دردترین روش‌های پایان دادن به زندگی است.[۱]

اسلحهٔ گرم
یکی از روش‌های خودکشی، خودکشی با اسلحهٔ گرم است. فرد اغلب سر، داخل دهان، زیر چانه یا قفسهٔ سینه را با سلاح نشانه می‌رود و ماشه را می‌چکاند. خودکشی شکست خورده در این روش ممکن است منجر به درد شدید مزمن برای بیمار و همچنین کاهش توانایی‌های شناختی و عملکرد حرکتی وی شود. در این روش خودکشی محیط بسیار آلوده می‌شود و بخش‌های بدن تا چندین متر پخش می‌شوند. حتی خودکشی با انواعی از گلوله‌های توخالی می‌تواند به انفجار سر منتهی شود.[۲]

انفجار
به واسطه خارج کردن مقدار زیادی انرژی به وسیله سوخت آتش‌گیر انجام می‌گیرد؛ مانند انفجار بشکه بنزین یا آتش زدن کپسول پر از گاز مایع

برق‌گرفتگی
خودکشی با برق می‌تواند با استفاده از شوک الکتریکی کُشنده صورت پذیرد. این کار با نامنظم کردن کار بافت گرهی قلب انجام می‌پذیرد. بدین معنی که قلب بین حفره‌های خود به‌طور ناهماهنگ منقبض شود و موجب توقف جریان خون شود. بسته به میزان جریان برق حتی سوختگی اندام‌ها متصور است. شواهد نشان می‌دهد که برق گرفتگی بسیار دردناک و رنج‌بار است.[۳]

پرش از ارتفاع
پریدن از ارتفاع می‌تواند به‌طور مثال از پنجره، بالکن، پشت‌بام یک ساختمان بلند، صخره، سد یا پل صورت می‌پذیرد. این روش در اکثر موارد در صورتی که به مرگ نینجامد منجر به عوارض شدیدی همچون فلج شدن و شکستگی استخوان می‌شود.[۴] پریدن از ارتفاع یکی از غیر رایج‌ترین روش‌های خودکشی (کمتر از ۲٪ خودکشی‌های گزارش شده، در آمریکا در سال ۲۰۰۵ بوده‌است.[۵]

ادامه مطلب لینک زیر:

روش‌های خودکشی



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

التهاب مفصل یا آرتریت (به انگلیسی: Arthritis) به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است.

این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مانند آرتروز. آرتریت غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری اکتیو و آرتروز نیز دیده می‌شود. آرتریت می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی آرتریت صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

درمان
درمان التهاب مفصل بستگی به عامل ایجادکننده دارد. معمولاً ورزش‌های استقامتی سبک، فیزیوتراپی و رژیم غذایی غنی از کلسیم بخشی ازدرمان را تشکیل می‌دهند. برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهایی نظیر آسپیرین ممکن است کافی باشد. در موارد شدید برای کاهش التهاب مفصلی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، گاهی تزریق کورتون به داخل مفاصل مبتلا و به ندرت داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نظیر متوترکسات ممکن است استفاده شود. برای تخفیف درد مفصلی از گرم کردن مفصل استفاده کنید. برای این منظور استفاده از آب داغ، جریان‌های گردابی، لامپ‌های گرمایی، امواج فراصوت یا دیاترمی همگی مؤثرند.

ادامه مطلب لینک زیر:

التهاب مفصل



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

خشخاش یا به دری کوکنار (نام علمی: Papaver somniferum)[۲] نام یک گونه گیاه علفی یک‌سالهٔ گل‌داری است. گیاه خشخاش از تیر تا مرداد گل می‌دهد. بخش‌های مختلف خشخاش به ویژه شیرهٔ خشک‌شدهٔ کاس‌برگ آن که به تریاک معروف است خاصیت آرام‌بخش، ضد درد و ضد اسهال دارد.

از این گونه آلکالوئیدهایی استخراج می‌شود که مصارف دارویی و صنعتی بسیاری دارد از جمله مورفین، تبایین، کدیین، نارسیین و چند آلکالویید مهم دیگر. همچنین این گونه واریته و کولتیوارهای زیاد و گوناگونی نیز دارد. پس از رسیدن میوه که به صورت کپسول است با خراشیدن آن شیرآبه سفیدرنگی بدست می‌آید که با خشک کردن آن (آب آن گرفته شود) ماده‌ای قهوه‌ای رنگ به نام تریاک حاصل می‌شود.

تاریخچه
استفاده از روغن خشخاش به دوران کهن بازمی‌گردد. گیاه خشخاش در حدود ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد در میان‌رودان کشت می‌شده‌است.[۳] تصاویر روغن خشخاش در آثار باقی‌مانده از سومریان یافت شده‌اند. سومریان خشخاش را گیاه شادی (Hul Gil) می‌نامیدند.[۴] ساخت و استفاده از اپیوم در دوران مینوسی‌ها شناسائی شده‌است. یونانی‌های باستان آن را اپیوم نامیدند.

روغن خشخاش
موارد مصرف: عمدتاً مصرف خوراکی دارد و دارای مزه‌ای تلخ که بر گرفته از طبیعت سرد و خشک آن است. در داروسازی نیز طیف مصرفی وسیعی دارد و به صورت استعمال بر اندام‌های خارجی نیز کاربرد دارد.

خواص درمانی
درمان سردرد و آبریزش بینی
کاهنده اشتها و کندکننده هاضمه
کاهنده میل جنسی و شل‌کننده عضو مورد نظر (به صورت مالیدن بر روی آن)
پزشکی

استفاده دارویی - روغن خشخاش (کاربرد در پزشکی)
استرالیا، ترکیه و هندوستان تولیدکنندگان عمده خشخاش برای اهداف پزشکی و داروهای ساخته شده بر اساس خشخاش می‌باشند، از قبیل مرفین و کدئین. ایالات متحده آمریکا سیاست ذخیره‌سازی ۸۰٪ از مواد خام نارکوتیک خود از تولیدکنندگان تجاری اش، هندوستان و ترکیه را در پیش روی دارد.

عوارض احتمالی
در صورت مداومت استعمال بر ناحیه پشت گردن باعث کند شدن فعالیت عصبی و کاهش حافظه می‌شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

خشخاش



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

کاندوم زنانه یک وسیله پیش‌گیرنده است که از حاملگی و عفونت‌های قابل انتقال از طریق جنسی (STI) جلوگیری می‌کند. کاندوم زنانه یک کیسه نرم و راحت است که در هرسمت یک حلقه دارد.

بک حلقه درون واژن قرار می‌گیرد تا کاندوم را در محل موردنظر نگه‌دارد. حلقه دیگر بیرون واژن قرار می‌گیرد. حلقه بیرونی برای نگه‌داری کاندوم و همچنین بیرون کشیدن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایالات متحده تنها دو کاندوم زنانه FC1 و FC2 دارای مجوز است. کاندوم FC1 از پلاستیک (پلی‌یورتان) ساخته شده‌است و امروزه دیگر تولید نمی‌شود. کاندوم FC2 از لاستیک مصنوعی ساخته می‌شود و برای افرادی که نسبت به لاستیک معمولی آلرژی دارند مناسب است، همچنین این کاندوم توسط نوعی روغن سیلیکونی چرب شده‌است.

چرا استفاده می‌شود؟

کاندوم زنانه از بارداری جلوگیری می‌کند. کاندوم زنانه دارای مزایای زیر است:

  • وسیله مطمئنی است
  • از انتفال عفونت‌های جنسی جلوگیری می‌کند
  • استفاده از آن آسان است
  • هشت ساعت قبل از ایجاد رابطه قابل استفاده است
  • عوارض جانبی اندکی دارد و به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که به این وسیله آلرژی داشته باشند
  • استفاده از آن آسانتر از استفاده از کاندوم مردانه است

برخلاف لاستیک که برای ساخت کاندوم مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاندوم‌های زنانه از پلی‌یورتان و لاستیک مصنوعی ساخته می‌شوند که برای افراد حساس به لاستیک طبیعی قابل استفاده است. کاندوم‌های زنانه تحت تاثیر رطوبت یا تغییرات دمایی دچار تغییر نمی‌شوند. برخی زنان معتقدند، حلقه خارجی کاندوم زنانه باعث تحریک واژن می‌شود.

با این وجود استفاده از کاندوم زنانه برای همه مناسب نیست. اگر شرایط زیر را دارید از راه‌های دیگری برای کنترل بارداری استفاده کنید:

حساس بودن به پلی‌یورتان یا لاستیک مصنوعی

زیر ۳۰ سال سن دارید، بیش از ۳ بار در هفته نزدیکی دارید، در پیش‌گیری از بارداری با کاندوم زنانه سابقه شکست دارید، یا اینکه بطور مداوم از کاندوم زنانه استفاده نمی کنید.

خطرات

سالانه از هر ۱۰۰ زن که کاندوم زنانه استفاده می‌کنند ۲۱ نفر دچار حاملگی می‌شوند، احتمالا چون همیشه از کاندوم زنانه استفاده نمی‌کنند.

کاندوم زنانه نسبت به کاندوم مردانه دارای خطر شکست بالاتری است. خطر شکست یعنی احتمال انتقال عفونت‌های جنسی یا حاملگی بیشتر است. اگر موارد زیر رخ‌دهد کاندوم زنانه نمی‌تواند از شما محافظت کند:

ادامه مطلب لینک زیر:

کاندوم زنانه چیست و چطور باید استفاده شود؟ (به همراه عکس)



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

به بیماری وجود خون در ادرار هماتوریا یا همان خون ادراری گفته می شود. در این مطلب با کمک نظر چند متخصص، شما را به صورت علمی با علل، روشهای درمان و همه نکات ضروری دیگر آَشنا می کنیم.

هماتوریا (خون ادراری) چیست؟

هماتوریا به معنی وجود خون در ادرار است. دو نوع هماتوریا وجود دارد:

  • خون ادراری گراوس (ماکروسکوپی): زمانی است که وجود خون در ادرار با چشم غیرمسلح قابل تشخیص است.
  • خون ادراری میکروسکوپی: زمانیکه وجود خون در ادرار تنها در زیرمیکروسکوپ یا از طریق تست نوارخون قابل تشخیص است.

دستگاه ادراری چیست؟

وظیفه ی دستگاه ادراری، خارج کردن ضایعات و مایعات اضافی بدن است. دستگاه ادراری شامل موارد زیر است:

  • دو کلیه
  • دو میزنای
  • مثانه
  • پیشابراه

کلیه ها دو اندام لوبیا شکل هستند که اندازه ی آنها حدود یک مشت است. کلیه ها روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ کوارت خون را تصفیه میکنند که این موجب تولید ۱ تا ۲ کوارت ادرار میشود. کودکان نسبت به بزرگسالان ادرار کمتری تولید میکنند. ادرار توسط میزنای از کلیه ها به مثانه میرود و پس از پر شدن مثانه از طریق پیشابراه تخلیه میشود.

چه عواملی موجب خون ادراری میشود؟

موارد زیر میتوانند به هماتوریا منجر شوند:

  • عفونت مثانه، کلیه یا پروستات
  • تروما (هرگونه ضربه یا آسیب به بدن)
  • ورزش های سخت و شدید
  • بیماریهای ویروسی مانند هپاتیت (بیماری التهاب کبد)
  • مقاربت جنسی
  • قاعدگی
  • اندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم خارج از عضله ی رحم)

موارد جدی تری که میتواند موجب هماتوریا شوند عبارتنداز:

  • سرطان مثانه یا کلیه
  • التهاب کلیه، مثانه، پروستات یا پیشابراه
  • اختلال انعقاد خون مانند هموفیلی
  • بیماری سلولهای داسی شکل (گلبولهای قرمز غیرطبیعی)
  • بیماری کلیه پلی کیستیک (یک اختلال ژنتیکی که موجب رشد کیستها در کلیه میشود)

ادامه مطلب لینک زیر:

خون در ادرار نشانه چیست؟ هشدارها، روشهای درمان و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

ادرار کردن بعد از برقراری رابطه ی جنسی ضروری است. تحقیقات جدید نشان میدهد که ادرار کردن قبل از نزدیکی نه تنها ضروری نیست بلکه موجب ورود باکتریها به مثانه و متعاقبا عفونت مجاری ادراری میگردد.

اگر تا بحال هیچ سوزش ادرار پس از برقراری رابطه ی جنسی را تجربه نکرده اید، باید بدانید که انسان خوش شانسی هستید! چون بسیاری از زنان بااین مشکل مواجه هستند. اگرچه بسیاری از زنان بلافاصله پس از نزدیکی احساس سوزش میکنند اما برخی دیگر تا چند روز پس از آن درد و سوزش ندارند. تنها راه برای فهمیدن علت چنین وضعیتی این است که به پزشک مراجعه کنید.

علت های سوزش ادرار بعد از نزدیکی

۱-اورتریت یا التهاب پیش راه

اورتریت نباید با عفونت مجاری ادراری اشتباه گرفته شود. اورتریت التهاب مثانه است در زمانیکه باکتریها وارد آن میشوند. گاهی اوقات باکتریها با عفونت منتقله از راه جنسی مربوط هستند و گاهی اوقات خیر. اگر این وضعیت درمان نشود موجب سوزش ادرار پس از نزدیکی میگردد. سوزش ممکن است چند روز پس از نزدیکی اتفاق بیفتد. اورتریت معمولا با آنتی بیوتیکها قابل درمان است و به خودی خود از بین نمیرود.

۲-عفونت مجاری ادراری (UTI)

همانطور که میدانید، عفونت مجاری ادراری در زنان شایع است. در این وضعیت اطراف کلیه ها کمی حساس شده و سوزش ادرار وجود خواهد داشت. یکی از علایم دیگر این وضعیت تکرر ادرار است. داروهای غیرتجویزی برای از بین بردن سوزش ادرار وجود دارد اما لازم است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید. آنتی بیوتیکها معمولترین روش درمانی عفونت مجاری ادراری هستند.

۳-عفونت یا بیماری منتقله از راه جنسی

این بیماری موجب مشکل در ادرار کردن میشود و گاهی اوقات چند روز طول میکشد تا علایم خود را نشان دهد. برخی STD هایی که موجب میشوند چندروز تا چند هفته پس از نزدیکی سوزش داشته باشید عبارتنداز:

  • تبخال
  • زگیل تناسلی
  • سیفلیس (نوعی بیماری آمیزشی که توسط باکتری ایجاد میشود)
  • سوزاک
  • کلامیدیا

ادامه مطلب لینک زیر:

سوزش ادرار بعد از نزدیکی، علت، روشهای درمان ساده و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب از چندین مجله معتبر سلامت در آمریکا کمک گرفته ایم تا شما را با فواید، عوارض، استفاده از کره بادام زمینی برای چاقی، بدنسازی و نکات دیگر آشنا کنیم.

دانستنی‌هایی درباره کره بادام زمینی

  • در دهه ۹۰ میلادی کره بادام زمینی یک غذای تجملی برای قشر ثروتمند محسوب می‌شد.
  • ایالات متحده ۲ رییس جمهور داشته که سابقه کاشت بادام زمینی داشته‌اند: توماس جفرسن و جیمی کارتر
  • در یک جریب زمین، به اندازه‌ای بادام زمینی وجود دارد که به اندازه ۳۰۰۰۰ کره بادام زمینی می‌توان تهیه نمود
  • تا قبل از دوره دبیرستان، کودک باید ۱۵۰۰ کره بادام زمینی مصرف‌کند.
  • زنان و کودکان کره بادام زمینی خامه‌ای و مردان کره بادام زمینی ترد دوست دارند.

خواص علمی ثابت شده کره بادام زمینی به شرح زیر هستند:

۱ – کاهش خطر مرگ

بادام حاوی چربی غیر اشباع، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مثل پتاسیم است که می‌تواند فشار خون شما را تنظیم کند، سرشار از فیبر و فیتواسترول هستند که برای سلامت قلب مناسب است. اسیدهای چرب غیر اشباع باعث کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید، کاهش خطر سندروم‌های متابولیک، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

۲- احساس سیری می‌کنید (باعث لاغری)

پروتئین و چربی غیراشباع بسیار سیرکننده هستند. مصرف کره بادام زمینی یا سیب می‌تواند باعث سیری شما بشود؛ اما باید به اندازه کافی بخورید. مقدار مناسب مصرف کره بادام زمینی دو قاشق سوپخوری است.

۳- کاهش خطر دیابت

مطابق مطالعات مصرف ۱ اونس بادام یا ۱ قاشق سوپخوری کره بادام زمینی برای ۵ روز در هفته می‌تواند تا ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۴- افزایش انرژی

پروتئین، فیبر و چربی مفید موجود در کره بادام زمینی باعث افزایش انرژی می‌شود. همچنین با کنترل سطح قندخون از مشکلات ناشی از افت فشار خون در طول ورزش جلوگیری می‌کند.

۵- می توانید وزن کم کنید

کره بادام زمینی سرشار از پروتئین است (۷ گرم در ۲ قاشق سوپخوری). همچنین حاوی چربی مفید و فیبر است لذا هنگام مصرف احساس سیر بودن می‌کنید. در نهایت ممکن است در طول روز کالری کمتری دریافت کنید. اکثر مردم معتقدند مصرف ۲۰۰ کالری کره بادام زمینی سیرکننده‌تر از ۲۰۰ کالری چوب‌شور است. مطابق مطالعات مصرف کره بادام زمینی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. مصرف روزانه ۵۰۰ کالری کره بادام زمینی به مدت ۱۹ هفته تا ۱۱ درصد باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

۶- می‌توانید وزن اضافه کنید

پزشکان معتقدند برخی از کره‌های بادام زمینی حاوی افزودنی‌های ناسالم و مقدار زیادی نمک هستند. از مصرف کره‎‌های بادام زمینی حاوی روغن هیدروژنه لخته‌کننده رگ‌ها و شریان‌ها پرهیزکنید. بخاطر پر کالری بودن می‌توان برای افزایش وزن از کره بادام زمینی استفاده نمود. یک قاشق سوپخوری کره بادام زمینی حدود ۱۰۰ کالری دارد. همچنین کره‌های بادام زمینی حاوی شکر هستند که به چاقی کمک می‌‌کن

ادامه مطلب لینک زیر:

کره بادام زمینی، خواص، مضرات، استفاده برای چاقی، بدنسازی و بهترین مارک



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

آنژیوگرافی قلب (معروف به آنژیوگرافی عروق کرونر) درواقع تصویر اشعه ایکس از رگ های خونی پس از پر کردن آن‌ها از ماده حاجب (یک ماده خاص جهت افزایش وضوح-معروف به ماده کنتراست)، برای مشاهده و معاینه دقیق آن‌ها است. این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگ‌های خونی یا لومن می باشد. استاندارد طلایی آنژیوگرام قلب، برای ارزیابی بیماری عروق کرونر (CAD) است. آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند محل دقیق و شدت CAD را شناسایی کند. امروزه رادیولوژیستها و کاردیولوژیستها با استفاده از آنژیوگرافی جراحی‌های بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

چگونه انجام می شود؟

آنژیوگرافی عروق کرونر با استفاده از بی حسی موضعی و آرام سازی داخل وریدی انجام می شود و به طور کلی خیلی ناراحت کننده نیست.

  1. در انجام یک آنژيوگرافي كرونر، يك كاستر كوچك (لوله توخالي نازك با قطر ۲-۳ ميلي متر) از طريق پوست به داخل شریان كشاله ران يا بازو وارد مي شود.
  2. با کمک یک فلوروسکوپ (وسیله ای برای مشاهده ی اشعه ایکس) هدایت می شود، سپس کاستر تا عروق کرونر قلب پیش می رود.
  3. بعد، مقدار کمی کنتراست رادیوگرافی (یک محلول حاوی ید که به راحتی با تصاویر اشعه ایکس مشخص می شود) به عروق کرونر تزریق می شود. تصاویر تولید شده آنژیوگرافی نامیده می شود.
  4. این روش حدود ۲۰-۳۰ دقیقه طول می کشد.
  5. بعد از عمل، کاستر برداشته می شود و سرخرگ در پا یا بازو برای جلوگیری خونریزی بخیه می شود.
  6. اغلب ستفاده از نشانگر آنژیوپلاستی، به عنوان بخشی از همین روش انجام می شود.

چه فایده ای دارد؟

تصاویر آنژیوگرافی میزان و شدت کلیه انسداد های عروق کرونر را نشان می دهد. برای بیماران مبتلا به آنژین شدید یا حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) یا افرادی که آزمایشهای غیر تهاجمی غیر طبیعی را برای بیماری عروق کرنر (مانند آزمون استرس) غیرمعمول و غیر طبیعی می دانند، آنژیوگرام به پزشک کمک می کند تا درمان بهینه را انتخاب کند. سپس درمان ممکن است شامل داروها، بالون آنژیوپلاستی، استنتاج کرونری، آتروکتومی (روترودرر) یا جراحی بای پس عروق کرونر باشد.

ادامه مطلب لینک زیر:

آنژیوگرافی قلب چیست؟ مراقبت های قبل و بعد آن، فیلم و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب شما را به طور کامل با عوارض جانبی، کاربردها، دوز و طرز استفاده اصولی و همه نکات ضروری دیگر آمپول کتورولاک آشنا می کنیم.

نکات مهم

  • کتورولاک برای درمان کوتاه مدت، جهت درد متوسط ​​تا شدید، استفاده می شود
  • معمولا قبل یا بعد از روش های پزشکی یا بعد از جراحی استفاده می شود
  • کاهش درد کمک می کند تا راحت تر بهبود یافته و بتوانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید
  • این دارو یک ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAID) است
  • این دارو با مسدود کردن تولید برخی مواد التهاب آور بدن باعث کاهش تورم، درد یا تب می شود
  • کتورولاک برای شرایط ملایم یا دراز مدت دردناک (مانند آرتریت) نباید استفاده شود
  • نام تجاری عمومی: Toradol

کتورولاک ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. این اثر می تواند در هر زمان در هنگام استفاده از این دارو اتفاق بیفتد اما احتمالا اگر مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید، این امر احتمال بیش تری دارد.

نحوه استفاده

  • این دارو بصورت تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می شود
  • ممکن است برای یکبار یا به صورت منظم تجویز شود
  • در مصرف منظم، معمولا هر ۶ ساعت در صورت نیاز یا طبق دستور پزشک تزریق انجام می گیرد
  • این دارو نباید به ستون فقرات تزریق شود
  • دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود

ادامه مطلب لینک زیر:

آمپول کتورولاک، عوارض، دوز و نحوه مصرف و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

تکرر ادرار در بارداری بسیاری از خانمها اتفاق می افتد و یکی از نشانه های اولیه ی بارداری است که میتواند درطول بارداری با بزرگ شدن جنین در رحم هم تشدید شود چون با بزرگتر شدن جنین به مثانه فشار وارد میشود. اگرچه این موضوع کمی آزاردهنده است اما هیچ جای نگرانی نیست. در این مطلب همراه ما باشید تا به مدیریت این وضعیت و دیگر علل آن بپردازیم.

علت ها
چیزی که در بارداری موجب تکرر ادرار میشود افزایش میزان خون در بدن است. کلیه ها خون بیشتری تصفیه میکنند و بنابراین مایعات بیشتری وارد مثانه میشود:

تکرر ادرار در بارداری چه زمانی اتفاق می افتد؟ زمان آن از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است اما بصورت تقریبی از هفته ی ششم تا هشتم بارداری آغاز میشود.

آیا این تکرر ادرار تا پایان دوره ی بارداری وجود خواهد داشت؟ این وضعیت ممکن است بعد از وارد شدن به سه ماهه ی دوم یا کمی پس از آن کاهش یابد. ممکن است تکرر ادرار با بزرگ شدن جنین و افزایش فشار بر مثانه بیشتر شود و ممکن است در پایان سه ماهه ی سوم با افزایش فشار بر لگن و مثانه، ضرورت در دفع ادرار و تکرر ادرار تشدید یابد.

بهترین زمان ادرار کردن چه زمانی است؟ هر زمان که لازم باشد! به هیچ عنوان ادرارتان را نگه ندارید.

نکاتی برای مدیریت ادرار در بارداری
درحقیقت نمیتوان جلوی تکرر ادرار در بارداری را گرفت چون این نتیجه ی نوشیدن آب و مایعات جهت حفظ سلامتی بدن است. در اینجا نکاتی برای مدیریت آن برایتان آورده ایم:

سعی کنید هنگام ادرار کردن کمی به جلو خم شوید تا مثانه کاملا خالی شود.
برای جلوگیری از تکرر ادرار در شب، از نوشیدن آب زیاد قبل از رفتن به رختخواب اجتناب کنید.
از نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین که ادرار آور هستند بپرهیزید.
تمرینات کگل انجام دهید. این از نشت ادرار هنگام سرفه، عطسه و خندیدن قبل یا بعد از زایمان جلوگیری میکند.
زردتیره یا نارنجی بودن رنگ ادرار نشانه ی کم آبی بدن میباشد. سعی کنید مایعات کافی بنوشید تا رنگ ادرار به زردکم رنگ بازگردد.
پیش از خواب یا بیرون رفتن، مثانه خود را خالی کنید. بهتر است ادرار هر چه سریع تر از بدن خارج شود.
ادامه مطلب لینک زیر:

تکرر و سوزش ادرار در بارداری، علت، روش درمان خانگی و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

دید در شب می تواند چالش برانگیز باشد. علائم و تابلو ها را نمی توان به راحتی خواند و نشانه های آشنا به وضوح قابل مشاهده نیست. رانندگی در شب یک مشکل برای افرادی است که از شب کوری رنج می برند. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی، شما را با بیماری شب کوری، علائم و همه نکات مهم دیگر آن آشنا می کنیم.

علائم

  • تطبیق آهسته چشم با تغییر نور، مانند ورود به اتاق تاریک از محیط روشن
  • ستاره ها را در آسمان نمی بینید
  • کاهش بینایی به دلیل چراغ های روشن و چراغ های خیابانی در شب

پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به کوری شبانه پس از غروب رانندگی نکنند و در هنگام حرکت در خیابان ها و پیاده رو در شب در کنار فرد دیگری راه بروند.

علل

  • شب کوری از یک اختلال سلولی در شبکیه ناشی می شود
  • نزدیک بینی
  • تاری دید
  • آب مروارید یا ضعیف شدن عدسی
  • سالخوردگی
  • کمبود ویتامین A
  • برخی داروها
  • رنگدانه رتینیت؛ مجموعه ای از سلول های رنگی تیره در شبکیه چشم
  • سندرم آرسن، یک وضعیت ژنتیکی که می تواند بینایی و شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد

درمان

۱-نکات مهم درمان

درمان شب کوری به علت آن بستگی دارد. درمان ممکن است به اندازه تجویز عینک یا داروهای گلوکوم ساده باشد یا ممکن است اگر شب کوری ناشی از آب مروارید باشد نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

اگر بیماری شبکیه کشف شود، درمان بستگی به نوع بیماری دارد و به نظر و معاینه متخصص شبکیه برای تشخیص نیاز است. هر ساله به چشم پزشک مراجعه کنید، بنابراین تغییرات دید می تواند ردیابی و اصلاح شود. در طول امتحان، چشم پزشک به تغییرات بینایی و علائم بیماری نگاه خواهد کرد. اگر شب کوری تشخیص داده شود، پزشک تعیین می کند که آیا می توان آن را درمان کرد.

ادامه مطلب لینک زیر:

بیماری شب کوری چیست؟ علایم، درمان طبیعی-گیاهی و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب شما را به طور کامل با کاربردها، عوارض جانبی، دوز و نحوه استفاده علمی و همه نکات ضروری دیگر قرص بلادونا پی بی آشنا می کنیم.

 

کاربردها

درمان رهایی از اسپاسم دستگاه گوارش (معده و روده)، مثانه و دستگاه صفراوی

کنترل شرایطی نظیر کولیت یا ورم مخاط روده بزرگ، انقباض مثانه، دیورتیکولیت، کولیک نوزاد، کولیک کلیوی و صفراوی

کنترل زخم پپتیک و سندرم روده تحریک پذیر

کاهش ترشحات بسیاری از اندام ها را و در نتیجه کنترل شرایطی مانند تولید بیش از حد اسید معده

درمان سفتی و خشک شدن، لرزش، بزاق بیش از حد و عرق کردن ناشی از بیماری پارکینسون

درمان بیماری های حرکتی، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم همراه با قاعدگی و کاهش ادرار شبانه

از داغی و ماندن بیش از حد در آب و هوای گرم اجتناب کنید. بلادونا خطر سکته گرما را افزایش می دهد، زیرا باعث عرق کردن می شود.

موارد منع مصرف

 

اگر علائم زیر را دارید، بلادونا مصرف نکنید:

بیماری کلیوی؛

انسداد مجاری ادراری (مشکل ادرار کردن)؛

انسداد در روده، کولیت شدید زخمی، یا کولیت زخمی که توسط مگاکولون توکسیک بغرنج ایجاد شده است؛

گلوکوم یا

میاستنی گراویس.

قبل از مصرف این دارو، در صورت وجود شرایط زیر به پزشک اطلاع دهید:

 

رخوت یا سوزن سوزن شدن دست یا پا؛

بیماری کبد؛

کولیت اولسراتیو؛

مشکلات تیروئید؛

فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا هر نوع بیماری قلبی؛

فتق هیاتال یا بیماری ریفلاکس؛

بزرگ شدن پروستات یا

آسم، بیماری مزمن ریوی یا آلرژی.

ممکن است نتوانید بلادونا مصرف کنید یا در صورت وجود شرایطی که در بالا ذکر شد، ممکن است نیاز به دوز پایین یا نظارت ویژه در طول درمان داشته باشید.

 

معلوم نیست که آیا بلادونا به جنین آسیب می رساند یا نه. در صورت حاملگی، این دارو را بدون مشورت کردن با پزشک استفاده نکنید.

 

حتی مشخص نیست بلادونا به شیر مادر منتقل می شود یا نه. در صورت تغذیه با شیر مادر، این دارو را بدون مشورت با پزشک بکار نبرید.

 

عوارض جانبی بلادونا

ادامه مطلب لینک زیر:

بلادونا پی بی، عوارض جانبی، نحوه مصرف اصولی و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی از مجلات معتبر در سرتاسر دنیا، شما را با بیماری آنفولانزا، واکسن های آن و نکات دیگر آشنا می کنیم.

نشانه های آنفولانزا

از سرماخوردگی متفاوت است. معمولا به طور ناگهان می آید. افرادی که مبتلا به آنفولانزا هستند، اغلب برخی یا همه این علائم را می بینند:

  • تب یا احساس تب و لرز
  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش یا بینی
  • درد عضله یا بدن درد
  • سردرد
  • خستگی
  • بعضی از افراد ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشند، هرچند در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا به آنفولانزا تب ندارند.

علائم هشدار دهنده آنفولانزا

افرادی که این علائم هشدار دهنده را تجربه می کنند باید از مراقبت های پزشکی برخوردار شوند.

در کودکان

  • تنفس سریع یا مشکل تنفس
  • صورت یا لب ها به رنگ صورتی
  • فشار به دنده ها با هر نفس
  • درد قفسه سینه
  • درد عضلانی شدید (کودک قادر به راه رفتن نیست)
  • کم آبی (بدون ادرار به مدت ۸ ساعت، خشکی دهان، گریه ی بدون اشک)
  • وقتی بیدار می شوید ارتباط برقرار نکنید
  • تشنج
  • تب بالای ۳۸ درجه
  • تب در کودکان کمتر از ۱۲ هفته،
  • تب یا سرفه ای که بهبود می یابد، اما پس از مدتی باز می گردد یا بدتر می شود
  • وخیم تر شدن

ادامه مطلب لینک زیر:

آنفولانزا چیست؟ بهترین واکسن، عوارض واکسن در بزرگسالان و کودکان



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی، شما را با علائم انواع سرطان روده، طول عمر این بیماران، جدیدترین روشهای درمان و همه نکات ضروری دیگر آشنا می کنیم. این مطلب با کمک تحقیقات پزشکی جدیدتر همواره به روز می شود.

 

حقایقی راجب سرطان روده

علائم سرطان روده بزرگ ممکن است در مراحل اولیه این بیماری به صورت جزئی یا غیرقابل تشخیص باشد

ممکن است علائم تا زمانی که این بیماری به مرحله دوم یا فراتر رود، پیشرفت نکند

در مورد زمانی که باید آزمایش های غربالگری را شروع کنید، در ابتدا حتما با پزشک صحبت کنید.

آزمایش ها شامل کولونوسکوپی یا سایر روش های آندوسکوپی، آزمایش مدفوع، ام آر آی، سی تی اسکن یا پت اسکن

در بسیاری از موارد ممکن است آزمایش میکروسکوپی بافت زنده (بیوپسی) مورد نیاز باشد

ظاهرا سرطان روده بزرگ، سومین عامل اصلی مرگ بخاطر سرطان، در میان مردان و زنان در ایران است

یکی از هر ۲۰ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص‌داده شده‌اند

از مرگ بخاطر سرطان روده بزرگ می‌توان با غربالگری تا ۶۰ درصد، جلوگیری کرد

۲۵ درصد از افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص‌داده شده‌اند تاریخچه خانوادگی دارند

مرگ و میر ناشی از سرطان در سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است

احتمال مرگ از سرطان روده به دلیل غربالگری کاهش یافته است

بیش از یک میلیون بازمانده از سرطان روده در ایالات متحده وجود دارد

از بیش از ۶۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان روده می توان با غربالگری جلوگیری کرد

آزمایش های غربالگری منظم برای سرطان روده بزرگ، به خصوص با کولونوسکوپی برای افراد ۵۰ ساله یا زیر ۵۰ سال که در معرض خطر بالایی قرار داشته و یا دارای سابقه بیماری یا سرطان های دیگر هستند، توصیه می شود.

 

علائم اولیه سرطان روده

اکثر سرطان ها در کولون یا راست روده بخاطر پولیپ ها ایجاد می شوند؛ بنابراین برای یافتن و حذف آن ها در اولین باری که شکل می گیرند، از غربالگری استفاده می شود تا از رشد سرطان جلوگیری شود. علائمی که در مراحل اولیه سرطان روده ظاهر می شوند، اغلب شامل موارد زیر است:

 

خونریزی شدید که به رنگ قرمز یا تیره رنگ است

کاهش مدفوع

تنسموس: احساس دارید باید روده خود را خالی کنید، اما چیزی برای دفع نیست

کم خونی ناشی از کمبود آهن

درد مداوم شکم

کاهش وزن به دلایل نامعلوم

ادامه مطلب لینک زیر:

علائم انواع سرطان روده، کشندگی، روش جدید درمان و حقایق جالب



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

فتق شکم یک برآمدگی یا تورم است. هنگامی که برخی از محتویات داخل شکم (چربی شکم) مانند چربی یا روده، از طریق یک ضعف در دیواره شکمی ایجاد می شود، اتفاق می افتد. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی شما را با همه نکات ضروری فتق شکم یا معده آشنا می شوید.

ممکن است بدون درد باشد یا با درد و به صورت برآمده ظاهر شود، به خصوص زمانی که سرفه می کنید یا فشار می آورید و هنگام دراز کشیدن امکان دارد ناپدید شود.

احتمالا به جراحی نیاز داشته باشید، هرچند که هرکسی که فتق شکم دارد نیاز به عمل جراحی ندارد، بستگی به علائم و خطر ابتلا به عوارض آن دارد.

اگر فتق ناگهان دردناک یا نازک شود، به ویژه اگر نمی توانید آن را به عقب بر گردانید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. ممکن است برخی از فتق ها در داخل گیر کنند که در اسرع وقت به جراحی نیاز دارید.

انواع فتق شکمی

دیوار شکم از لایه های عضلات و تاندون های سخت که بین ران ها و کشاله ران (قسمت بالای پاها) می باشند تشکیل شده است. گاهی اوقات ضعف دیواره شکمی می تواند آن را باز کند. اگر این اتفاق بافتد، هر چه داخل آن است (مانند بافت چربی یا بخشی از روده تان) با فشار بیرون می زند.

فتق های شکمی به واسطه موقعیت ضعف در دیواره شکمی نامگذاری می شوند. شایع ترین فتق شکم در زیر آورده شده است.

۱-فتق اینگیونال (کشاله ی ران). برآمدگی در کشاله ی ران ظاهر می شود و زمانی که دچار ضعف در کانال بیضه شدید اتفاق می افتد. ناحیه ای در کشاله ران جایی که اعصاب و رگ های خونی از ناحیه تناسلی حفاظت می کنند از میان لایه های عضلانی عبور می کند. فتق های بیضه در مردان بیشتر است. آنها از شایع ترین فتق ها هستند، از هر چهار نفر سه نفر مبتلا به فتق هستند.

۲- فتق فمورال. به صورت برآمدگی در کشاله ران ظاهر می شود، اما کمی پایین تر است. زمانی اتفاق می افتد که بافت چربی یا روده به داخل کانال فمورال (که از طریق آن رگ های خونی بزرگ به داخل و خارج پای تان حرکت می کنند) فشار می آورند. زنان به احتمال زیاد فتق فمورال نسبت به مردان بیشتر دارند.

۳- فتق برشی. زمانی است که برآمدگی در نزدیکی زخم جراحی قبلی ظاهر می شود. زمانی اتفاق می افتد که دچار ضعف دیواره شکمی ناشی از جراحی قبلی می شوید. فتق برشی ممکن است چندین سال بعد از جراحی رخ دهد. از هر ۱۰ جراحی ممکن است در یکی از آنها این اتفاق رخ دهد.

۴- فتق بطنی (همچنین به نام فتق پارامبلیکال) شناخته می شود. زمانی که برآمدگی در اطراف ناف به دلیل ضعف در لایه عضلانی در اطراف آن ظاهر می شود. فتق های بطنی در نوزادان بسیار رایج است، اما اغلب قبل از سن سه سالگی ناپدید می شوند. بزرگسالان، در زنان در طول بارداری و پس از آن و در افرادی که اضافه وزن دارند، رایج است.

۵- ممکن است اصطلاح “فتق هیاتوس ” را شنیده باشید. برخلاف فتق های ذکر شده در بالا، به دلیل ضعف دیواره شکم تان نیست. این اتفاق می افتد زمانی که بخشی از شکم تان به سینه می رسد.

ادامه مطلب لینک زیر:

فتق شکم (معده)- تشخیص، علایم، روشهای درمان و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی دنیا، شما را با همه نکات ضروری پیرامون این بیماری واگیردار آشنا می کنیم. این مطلب همواره با کمک تحقیقات جدید پزشکی به روز خواهد شد تا جدیدترین درمان ها را به شما معرفی کند.

ایدز چیست؟

  • بسیار مهم است که تفاوت بین ایدز و HIV را بدانیم. ایدز مجموعه‌ای از علایم است و نوعی ویروس و یا بیماری نیست
  • اگر بخاطر نشانه ۳ عفونت ویروسی به نام HIV سیستم ایمنی بدن دچار مشکل‌شده و نوع خاصی از بیماری‌ها و عفونت‌ها در فرد ایجاد شود، فرد دچار ایدز شده‌است
  • ایدز ارثی نیست و داروی خاصی برای درمان قطعی آن وجود ندارد ولی برخی داروهای جدید باعث بهبودی می شوند
  • اگر HIV پیشرفته دارید باید سریعا تحت درمان قرار بگیرید
  • با درمان به موقع عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از ایدز بهبود یافته و HIV قابل کنترل خواهد بود
  • هر چه سریعتر HIV را تشخیص دهید، طول عمر شما افزایش خواهد یافت
  • علائم اولیه ممکن است تا ۱۰ سال بعد نیز خود را نشان ندهند

علایم و مراحل عفونت HIV

سه مرحله عفونت HIV وجود دارد. علایم و شدت آن در هر فرد متفاوت است:

  • مرحله ۱ پس از عفونت اولیه حالتی مثل آنفلوانزا را ایجاد می‌کند (همه افراد این حالت را تجربه نمی‌کنند)
  • مرحله ۲ ممکن است به مدت ۱۰ سال یا بیشتر به طول انجامد.
  • مرحله ۳ هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بسیار تضعیف شده باشد و توانایی مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را نداشته باشد

برخی افراد در مراحل ۱ و ۲ متوجه علامتی نمی‌شوند اما باز هم می‌توانند HIV را کنترل کنند.

نوع علایم و میزان شدت علایم HIV برای هر فرد متفاوت است و ممکن است فرد تا سالها متوجه علامتی نشود. بدون درمان آنتی‌رترو ویرال، ویروس در بدن تکثیر یافته و سیستم ایمنی بدن بیشتر تضعیف می‌شود. بسیار مهم است که پس از مثبت شدن تست، درمان آغاز شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

علائم اولیه ایدز چقدر طول میکشد؟ تصاویر و نکات بسیار مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

ضعف در عضلات ناف و اطراف آن باعث می شود که بیرون بزند و موجب فتق ناف گردد. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی دنیا شما را با علائم، روشهای درمان جدید و همه نکات ضروری دیگر آشنا می کنیم.

درباره فتق ناف

  • فتق ناف ناشی از ضعف در عضلات شکم یا اطراف آن که موجب بیرون زدن ناف می شود
  • در هر سنی اتفاق می افتد
  • فتق ناف در زنان در طول بارداری و پس از آن و در افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر است
  • به خودی خود خطرناک نیست، اما زمانی که فتق گیر افتاده شود خطرناک می گردد
  • می تواند مانع جریان خون به به داخل فتق شود و موجب وضعیت تهدید کننده ی زندگی مثل گانگرن یا پریتونیت شود
  • اگر درمان نشود، فتق احتمالا بزرگ تر می شود
  • در اغلب موارد، عمل ترمیم فتق که در بالا ذکر شد توصیه می گردد.

نحوه تشخیص توسط پزشک

پزشک ناف تان را معاینه می کند. اگر فتق ناف داشته باشید، معمولا برآمده خواهد بود و از طریق یک معاینه فیزیکی ساده قابل تشخیص است.

خطر بیماری به اندازه فتق بستگی دارد. پزشک یا جراح معمولا ترمیم فتق ناف را توصیه می کند.

آماده شدن جهت عمل

جراح توضیح می دهد که چگونه برای عمل آماده شوید. به عنوان مثال، اگر سیگار می کشید از شما می خواهد که آن را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت های زخم یا قفسه سینه را افزایش می دهد و سرعت بهبودی را کند می کند.

ترمیم فتق ناف معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. به این معنی که در طی عمل به خواب می روید. به هر حال ممکن است ترجیح دهید عمل جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام شود. به این معنی که در حین عمل بیدار هستید و با داروی بی حسی محل عمل را بی حس می کنند ممکن است آرام بخش نیز تزریق شود. تشخیص نوع بیهوشی با جراح است.

  • در صورتی که تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید از شما می خواهند که ناشتا باشید
  • به طور معمول، حدود شش ساعت قبل از بیهوشی عمومی باید از خوردن و نوشیدن خودداری کنید
  • در بعضی از بیهوشی ها بیمار اجازه دارد تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشد
  • در بیمارستان، پرستار ضربان قلب و فشار خون تان را بررسی کرده و آزمایش ادرار می گیرد
  • قبل از عمل باید رضایت نامه امضاء کنید که خطرات، مزایا و موارد احتمالی را پذیرفته اید
  • پرستار شما را برای عمل آماده خواهد کرد
  • باید جوراب های فشرده سازی بپوشید تا مانع لخته شدن خون در رگ های پاها شود
  • ممکن است نیاز به تزریق داروی ضد انعقاد به نام هپارین به جای پوشیدن جوراب داشته باشید

ادامه مطلب لینک زیر:

عمل جراحی فتق ناف در بزرگسالان و همه نکات مهم دیگری که باید بدانید



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

فتق کشاله ران (فمورال) زمانی اتفاق می افتد که یک ضعف در عضله کشاله ران اجازه می دهد تا روده برآمده شود. اولین علامت فتق فمورال معمولا برآمدگی ناشناخته در ناحیه کشاله ران یا قسمت بالای ران است و در طول زمان گسترش می یابد. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی، شما را با همه نکات ضروری فتق کشاله ران آشنا می کنیم. در حال حاضر تنها روش درمان فتق کشاله ران، عمل جراحی ست.

چند نکته

  • تشخیص فتق فمورال یا فتق بیضه مشکل است
  • تنها با موقعیت شان نسبت به رباط کشاله ی ران تفاوت دارند
  • فتق در ناحیه کشاله ران بالای رباط کشاله ی ران، فتق بیضه است در زیر رباط، فتق فمورال است
  • متخصص، نوع فتق را تشخیص می دهد و ممکن است فقط در زمان جراحی مشخص می شود
  • فتق فمورال امکان دارد آنقدر کوچک باشد که فقط پریتون یا حفره پوشش شکمی دیواره عضلانی را فشار دهد
  • در موارد شدیدتر، قسمت هایی از روده ممکن است از طریق سوراخی در عضله حرکت کنند

علل

تکرر یا فشار برای حرکت روده فتق را ایجاد می کند، همانطور که به ادرار فشار می آورد اغلب با مشکلات پروستات اتفاق می افتد. سرفه مزمن به علت بیماری ریه یا سیگار کشیدن، می تواند احتمال ایجاد فتق را افزایش دهد.

چاقی نیز می تواند خطر ابتلا به فتق را افزایش دهد اما کاهش وزن ممکن است مانع تشکیل یا افزایش فتق شود.

عوامل خطر

فتق فمورال در زنان شایع تر است، اگرچه در مردان و کودکان نیز رشد می کند. زنان سالخورده و زنان کوچک یا لاغر اندام در معرض خطر ابتلا به فتق فمورال قرار دارند.

ادامه مطلب لینک زیر:

فتق کشاله ران، علائم، تشخیص، روشهای جدید درمان و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

بر طبق جدیدترین تحقیقات دانشمندان در این مقاله می خواهیم اطلاعات مفیدی راجع به قرص اکسی بوتینین، عوارض، طرزمصرف اصولی و همه نکات مهم دیگر در اختیارتان قرار دهیم.

این دارو بصورت قرص سریع الاثر، آهسته رهش، شربت و ژل موضعی موجود است. قرص خوراکی اکسی بوتینین تنها بصورت عمومی موجود است. فرم آهسته رهش آن هم بصورت ژنریک و هم تحت نام تجاری Ditropan XL موجود است. داروهای ژنرال معمولاً ارزانتر از داروهای تجاری هستند. در برخی موارد، فرم و قدرت داروهای تجاری و عمومی باهم متفاوت است.

ممکن است قرص خوراکی اکسی بوتینین بعنوان بخشی از درمانهای ترکیبی استفاده شود. بعبارت دیگر ممکن است نیاز باشد همراه با داروهای دیگر استفاده شود.

موارد استفاده

اکسی بوتینین برای درمان مثانه ی بیش فعال مورد استفاده قرار میگیرد. علایم این بیماری عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • ضرورت در دفع ادرار
  • نشت ادرار
  • ادرار دردناک
  • عدم توانایی در حفظ ادرار

فرم آهسته رهش این دارو برای درمان مثانه ی بیش فعال کودکان (بالای ۶ سال) که ناشی از بیماری عصبی اسپینا بیفیدا (مهره شکاف) است، استفاده میشود.

نحوه عملکرد

اکسی بوتینین به گروه داروهای آنتی اسپاسمودیک مجاری ادراری تعلق دارد. داروهای متعلق به یک دسته عملکرد مشابهی دارند و برای شرایط مشابهی مورد استفاده قرار میگیرند.

اکسی بوتینین با آرام کردن عضلات مثانه موجب افزایش ظرفیت آن میشود. این دارو ضرورت در دفع ادرار، تکرر ادرار و نشت ادرار را کاهش میدهد.

ادامه مطلب لینک زیر:

قرص اکسی بوتینین، عوارض، طرزمصرف اصولی و همه نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی، شما را با عوارض جانبی، قیمت ، طرز استفاده اصولی و همه نکات ضروری دیگر از قرص کاپتوپریل آشنا می کنیم.

کاپتوپریل چیست؟

  • هنگامی که درمان های استاندارد غیرموثر یا نامناسب هستند، برای درمان فشار خون استفاده شود
  • کاپتوپریل گزینه مناسبی برای درمان نارسایی احتقانی قلب است
  • گزینه مناسبی در هر بیمار مبتلا به سکته قلبی در اولین ۲۴ ساعت بعد از سکته است

دوزهای بیش از ۱۰۰ میلی گرم در روز به اضافه یا منهای یک دیورتیک، در افرادی که دچار اختلال شدید کلیوی هستند و یا آن هایی که نارسایی احتقانی قلب دارند با دستور مستقیم پزشک مصرف شود.

شیردهی و بارداری

داده های فارماکوکینتیک محدود، غلظت بسیار کمی در شیر مادر نشان داد. اگر چه این غلظت ها از نظر بالینی غیرضروری هستند، استفاده از آن در تغذیه با شیر مادر برای نوزادان قبل از زایمان و برای چند هفته اول پس از زایمان، به علت خطر احتمالی اثرات قلبی عروقی و کلیوی و به این دلیل که تجربه بالینی کافی وجود ندارد، توصیه نمی شود. در مورد یک نوزاد بزرگ تر، استفاده از قرص کاپتوپریل هنگام استفاده از شیر مادر، در صورتی که اثرات نامطلوبی برای مادر و کودک نداشته باشد، مصرف می شود.

با توجه به مشخصات بیمار و واکنش فشار خون، باید دوز را مشخص نمود. حداکثر دوز توصیه شده، ۱۵۰ میلی گرم است. کاپتوپریل احتمالا باید قبل یا بعد و یا در حین غذا مصرف شود.

بزرگسالان

فشار خون: درمان با کاپتوپریل باید در پایین ترین مقدار دوز موثر صورت گیرد. چون باید مطابق با نیازهای بیمار باشد.

  • مقدار دوز شروع کننده برای هر روز ۲۵ – ۵۰ میلی گرم در دو نوبت توصیه شده است
  • این دوز ممکن است به صورت تدریجی با فواصل حداقل ۲ هفته تا ۱۰۰- ۱۵۰ میلی گرم در روز در دو قسمت برای رسیدن به فشار خون مورد نظر افزایش یابد
  • کاپتوپریل به تنهایی و یا با سایر داروهای ضد فشار خون می تواند استفاده شود
  • یک رژیم دارویی روزانه مناسب، هنگامی اتفاق می افتد که داروهای ضد فشار خون مانند دیورتیک های تیازیدی به آن اضافه شوند.
  • در بیماران با سیستم رنین – آنژیوتانسین – آلدوسترون (کم حجمی خون، فشار خون کلیوی، ناتوانی قلبی) بهتر است تنها با یک دوز ۲۵/۶ میلی گرم یا ۵/۱۲ میلی گرم شروع شود
  • سپس این دوزها دوبار در روز مصرف شود
  • دوزها می توانند به تدریج تا ۵۰ میلی گرم در روز در یک یا دو دوز و در صورت لزوم به ۱۰۰ میلی گرم در روز با یک یا دو دوز افزایش یابد

ادامه مطلب لینک زیر:

قرص کاپتوپریل 25 چیست؟ عوارض، قیمت، دوز و طرز مصرف و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

اگرچه عفونت مثانه بیشتر در زنان شایع است اما میتواند در مردان هم ایجاد شود. در این مطلب شما را به طور علمی با همه نکات مهم درد یا سوزش مثانه در مردان آشنا می کنیم.

علائم عفونت مثانه

  • تکرر ادرار
  • ضرورت دفع ادرار
  • سوزش و درد درحین و پس از ادرار کردن
  • تب با درجه پایین
  • ادرار تیره با بوی بد
  • وجود خون در ادرار
  • مشکل در ادرار کردن، بخصوص اگر مشکل پروستات وجود داشته باشد.

عوامل افزایش خطر ابتلا

  • بزرگ شدن پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات)
  • سنگ کلیه
  • استفاده از دستگاههای ادراری مانند لوله های تخلیه ی ادرار
  • سیستوسکوپی (روشی که بااستفاده از آن درون مثانه و مجاری ادراری دیده میشود)

درمان عفونت مثانه به علت ایجاد کننده ی آن بستگی دارد اما معمولا بوسیله ی آنتی بیوتیکها انجام میگیرد.

علائم سرطان مثانه

وجود خون بدون درد در ادرار، شایعترین علامت سرطان مثانه است. در بیشتر موارد سرطان مثانه درد یا علامت خاصی از خود نشان نمیدهد. با این حال علایم سرطان مثانه اولیه که در برخی افراد ظاهر میشوند، عبارتنداز:

  • تکرر ادرار
  • درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • ضرورت دفع ادرار حتی در مواردی که مثانه پر نیست
  • مشکل در ادرار کردن
  • جریان کم ادرار

سرطان مثانه پیشرفته میتواند اندامها و سیستم های دیگر را هم درگیر کند. علایم عبارتنداز:

  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • درد یک سمت پایین کمر
  • استخوان درد
  • درد شکم یا لگن
  • بی اشتهایی
  • ضعف و خستگی

ادامه مطلب لینک زیر:

درد/سوزش مثانه در مردان، علت، علائم عفونت، آنتی بیوتیک و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک یافته های جدید پزشکی از مجلات معتبر سرتاسر دنیا، شما را با همه نکات ضروری پیرامون بیماری فاویسم (بیماری ناشی از مصرف باقلا) که به G6PD هم معروف است آشنا می کنیم.

بیماری فاویسم چیست؟

  • بیماری فاویسم که با نام G6PD هم شناخته می شود یک بیماری ژنتیک است که اغلب در مردان رخ می‌دهد
  • هنگامی رخ می‌دهد که مقدار آنزیمی به نام گلوکز-۶-فسفات دی‌هیدروژنات (G6PD) در بدن کم تر از مقدار موردنیاز باشد
  • این آنزیم از آسیب‌دیدن سلوا‌های خون جلوگیری می‌کند
  • در افرادی که دچار این بیماری هستند میزان این آنزیم ناکافی است
  • بدون وجود این آنزیم سلول‌های خونی دچار همولیسیس (خون‌کافت) می‌شوند
  • هنگامیکه تعداد زیادی از سلول‌های خونی تخریب شوند، فرد دچار کم‌خونی همولیتیک می‌شود
  • نشانه‌های این کم‌خونی سرگیجه و احساس خستگی هستند

سلول‌های خونی که مقدار G6PD کافی نداشته باشند نسبت به برخی داروها، غذاها و عفونت‌ها حساس می‌شوند. وضعیتی که در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از سلول‌های خونی دچار این کمبود می‌شوند را بحران همولیتیک می‌نامند. در اکثر موارد هنگامیکه بیماری متوقف شود علایم آن نیز از بین می‌رود. در موارد اندکی، کمبود G6PD منجر به کم‌خونی مزمن می‌شود.

عوامل تشدید کننده

چندچیزی که می‌تواند باعث تشدید کمبود G6PD در کودکان بشود:

  • بیماری، مثل بیماری عفونی و باکتریال
  • برخی از مسکن‌ها و داروهای کاهنده تب
  • برخی آنتی‌بیوتیک‌ها (آنهایی که در اسمشان sulf وجوددارد)
  • برخی داروهای ضد مالاریا (آنها که در اسمشان quine دارند)
  • باقلا
  • نفتالن. قورت دادن نفتالن توسط بچه‌ها بسیار خطرناک است.

علایم و نشانه‌های کمبود G6PD چیست؟

اکثر بیماران علامت خاصی مشاهده نمی‌کنند. اگر مقدار RBC زیادی تخریب شود فرد دچار کم‌خونی همولیتیک می‌شود. از نشانه‌های کمبود این آنزیم به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • رنگ پریدگی (در افراد تیره پوست رنگ‌پریدگی در دهان مخصوصا در زبان و رول لب‌ها قابل مشاهده است)
  • خستگی یا سرگیجه شدید
  • ضربان قلب تند
  • تنفس سریع یا کوتاهی تنفس
  • زردی (زرد شدن پوست)
  • بزرگ شدگی طحال
  • مدفوع تیره

در موارد غیر حاد نیازی به درمان نیست؛ اما در موارد حاد کودک باید در بیمارستان بستری شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

بیماری فاویسم، درمان گیاهی، داروهای ممنوعه، نوزادان و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

زیره سیاه با توجه به نوع منطقه جغرافیایی مشابه زیره سبز یا رازیانه می باشد. زیره سیاه با نام علمی کاروم کاروی یا آپیوم کاروی شناخته می‌شود. این گیاه در اروپا، خاورمیانه (خصوصا مناطق کویری ایران) و شمال آفریقا یافت می‌شود. در این مطلب با کمک چند مجله معتبر پزشکی، شما را با همه نکات مهم درباره زیره سیاه به صورت علمی آشنا می کنیم.

مواد مغذی در هر قاشق زیره سیاه

  • ۲۱٫۶ کالری
  • ۳٫۲ گرم کربوهیدرات
  • ۲٫۵ گرم فیبر رژیمی
  • ۱٫۳ گرم پروتئین
  • ۱٫۴ میلی‌گرم ویتامین‌سی
  • ۰٫۲ میلی‌گرم نیاسین
  • ۴۴٫۸ میلی‌گرم کلسیم
  • ۱۶٫۸ میلی‌گرم منیزیم
  • ۳۷ میلی‌گرم فسفر
  • ۸۷٫۸ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۰٫۴ میلی‌گرم روی
  • ۰٫۸ میکروگرم سلنیم

خاصیت ها در طب سنتی

میوه اثر مدر، گرما بخش، قابض، دفع کننده کرم های انگلی، مقوی معده، هضم کننده غذا، افزایش دهنده ترشح شیر مادر، رفع تنگی نفس و معطر کننده دارد. گفته شده که مصرف زیاد آن باعث کاهش قوه بینایی می گردد. مصلح آن برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریه ها عسل و آویشن و برای جلوگیری از آسیب های کلیوی کتیرا است. میوه های زیره کوهی به عنوان ضد نفخ، ضد اسپاسم، به ویژه در سوء هاضمه کودکان، ضد عفونی کننده، زیاد کننده شیر مادر و به طور سنتی برای کاهش وزن بدن و به عنوان طعم دهنده و معطر کننده غذا مصرف می شود.

۱۴ خاصیت علمی ثابت شده

۱-افزایش تولید شیر سینه

زیره سیاه شیر آور است و باعث افزایش تولید شیر در مادران می‌شود. این زیره برای کودک بی‌خطر است و می‌توانید بصورت روزانه مصرف‌کنید.

ادامه مطلب لینک زیر:

خواص علمی زیره سیاه، عوارض، طرز مصرف و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی از سرتاسر دنیا و همچنین طب سنتی ایرانی، شما را با خواص علمی جو دو سر آشنا می کنیم. همچنین بهترین روش لاغری و یا استفاده از جو دو سر برای زیبایی پوست را به شما آموزش می دهیم.

انواع مختلف جو دوسر

جو خالص: این جو امروزه چندان در دسترس نیست. این جو بیشترین مقدار پروتئین را دارد. مزه‌ای مثل فندق دارد و بیشترین زمان پخت‌و پز را دارد.

جو ایرلندی: این جو نیز مزه فندق دارد اما چون اندازه کوچکی دارد سریع پخته می‌شود و قابلیت جذب مایعات بالایی دارد.

جو سنتی: برای ایجاد این نوع جو ابتدا جوی خالص حرارت داده می‌شود و پس از نرم‌شدن از بین رولرها عبور داده می‌شود. مشابه جو ایرلندی هستند. از دونوع قبلی جو، سریعتر پخته می‌شوند.

جو سریع‌پز: اگر جو سنتی را نازک‌تر کنیم به این نوع از جو می‌رسیم که در ماهی‌تابه در کمتر از ۵ دقیقه و درون ماکروویو بین ۲ تا ۳ دقیقه پخته می‌شود.

جو شوربا (مناسب برای حلیم): این جو بسیار بسیار نازک است، بیشتر حرارت داده می‌شود و سپس خشک می‌شود. اگر دقت نکنید ممکن است تبدیل به آرد بشوند.

مزایای جو دوسر

۱-فیبر بالا

جو دو سر سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول به سیستم هاضمه کمک می‌کند. فیبر محلول با آهسته کردن هاضمه باعث می‌شود سریعتر احساس سیری کنیم. وجود بتا-گلوکان در فیبر محلول باعث می‌شود سریعتر احساس سیری کنیم. یک وعده حو دوسر حاوی ۵ گرم فیبر است. بزرگسالان باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر دریافت کنند.

ادامه مطلب لینک زیر:

جو دوسر چیست؟ مضرات و فواید برای لاغری، پوست و زیبایی (تحقیقات جدید)



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

فوروزماید یا Furosemide با نام تجاری لازکس (Lasix) شناخته میشود. بر اساس مقالات و تحقیقات جدید پزشکان در مجلات معتبر پزشکی اطلاعات جدیدی در مورد قرص فوروزماید، هشدارها، طرز مصرف اصولی و همه نکات مهم دیگر گرد آوری کرده ایم که در این مطلب در اختیارتان قرار می دهیم.

فوروزماید چیست؟

قرص خوراکی فوروزماید یک داروی تجویزی است که بصورت داروی ژنرال (عمومی) هم موجود میباشد. داروهای ژنرال معمولاً ارزانتر از داروهای تجاری هستند. در برخی موارد، فرم و قدرت داروهای تجاری و عمومی باهم متفاوت است.

  • فوروزماید برای درمان پرفشاری خون مورد استفاده قرار میگیرد
  • همچنین برای درمان ورم یا ادم مورد استفاده قرار میگیرد. ورم بدلیل تجمع مایعات در بدن است، این بیماری میتواند ناشی از بیماریهای دیگر مانند نارسایی قلبی، سیروز کبد یا بیماریهای کلیه باشد
  • ممکن است فوروزماید در درمانهای ترکیبی هم مورد استفاده قرار بگیرد
  • فوروزماید به دسته ی داروهای دیورتیک تعلق دارد
  • فوروزماید به بدن کمک میکند تا نمک و آب اضافی را از بدن خارج کند که موجب افزایش میزان ادرار تولیدی میشود. در نتیجه  آن فشارخون پایین می آید و ورم بدن از بین میرود

عوارض جانبی فوروزماید

عوارض جانبی شایع

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • گرفتگی های معده
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تاری دید
  • خارش یا دانه های پوستی

اگر این عوارض خفیف باشند، در عرض چند روز یا چند هفته از بین میروند. اگر شدید و طولانی شدند به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی

درصورت داشتن عوارض جانبی جدی سریعاً به پزشک مراجعه کنید. درصورت مشاهده ی عوارض مرگبار سریعا به اورژانس بروید. عوارض جانبی جدی و علایم آنها عبارتند از:

از دست دادن آب و الکترولیتهای بدن. علایم عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • احساس تشنگی
  • ضعف
  • خواب آلودگی
  • بیقراری
  • درد یا گرفتگی عضلات
  • کاهش میزان ادرار
  • سوزش سردل سریع یا ناگهانی
  • تهوع یا استفراغ شدید

ادامه مطلب لینک زیر:

قرص فوروزماید، هشدارها، طرزمصرف اصولی و همه نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

سبوس گندم سرشار از فیبر رژیمی است و برای قلب و معده شما مفید است. از سرطان روده پیشگیری می‌کند. می‌توانید بعنوان صبحانه از سبوس گندم استفاده کنید. می‌توانید برای پختن کلوچه و نان شیرین از سبوس گندم استفاده کنید و … . در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی، شما را با خواص، عوارض جانبی، تاثیر بر لاغری، پوست و بدنسازی آشنا می کنیم. در این مطلب فقط به مواردی که از نظر علمی ثابت شده اند می پردازیم و نظرات شخصی را منتشر نمی کنیم.

ویژگی اصلی پودر جوانه گندم دارا بودن مقدار زیادی فیبر است. وجود فیبر برای سلامتی مفید می باشد. غذاهای حاوی فیبر خطر یبوست و اسهال را کاهش می‌دهند و به هاضمه کمک می‌کنند. این مزایا با توجه به نوع فیبری که می‌خورید متغیر است.

دونوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول و نامحلول. سبوس گندم فیبر نامحلول است. سبوس گندم به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. قند خون شما را تنظیم می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در اینجا خواص ثابت شده علمی پودر جوانه گندم را به شما معرفی می کنیم:

۱-شما را سیر نگه می‌دارد

سبوس گندم برای تنظیم وزن مناسب است (بخاطر وجود فیبر). سبوس گندم باعث می‌شود سریعتر احساس سیری کنید. این فرایند باعث می‌شود غذای کمتری بخورید و بتوانید وزن خود را مدیریت کنید. به طور کلی خوردن هیچ ماده طبیعی شما را لاغر نمی کند ولی کم خوردن باعث کاهش وزن می شود.

۲- تسکین یبوست

اگر دچار یبوست شده‌اید از سبوس گندم در غذاهایتان استفاده کنید. با کاهش یبوست، همورویید و دیگر مشکلات معده‌ای به سیستم هاضمه کمک می‌کند.

۳- کاهش فشار خون

فشار خون بالا به رگها آسیب می‌زند. مصرف سبوس گندم باعث کاهش فشار خون می‌شود. از بیماری‌های مربوط به رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند. استفاده از سبوس گندم با کنترل سطح کلسترول می‌تواند منجر به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته، چاقی و دیابت شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

خواص و مضرات پودر جوانه گندم (سبوس) برای لاغری، پوست و بدنسازی



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

شاید نان جو به اندازه گندم، جو و کوینولا شناخته شده نباشد، اما این نان سرشار از خواص است. وجود فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، حفاظت از دیابت و قلب تنها تعدادی از مزایای نان جو است.

نان جو دارای مزه‌ای مثل فندق است و جویدن آن مثل پاستا است. رنگ آن اندکی روشن‌تر از رنگ گندم است. نان جو سرشار از فیبر رژیمی، سلنیوم، تریپتوفان، نیاسین، منگنز، مس و فسفر است. هر فنجان نان جو ۲۷۰ کالری دارد و از این رو یک غذای کم‌کالری محسوب می‌شود. همچنین برای هزاران سال این نان توسط ملت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

مواد مغذی نان‌جو

۱ فنجان نان جوی پخته شده معادل یک سوم فنجان نان جوی پخته نشده است. مواد مغذی آن به شرح زیر است:

  • ۲۱۷ کالری
  • ۱۰ گرم فیبر
  • ۷ گرم پروتئین
  • ۴۵ گرم کربوهیدرات
  • ۱ میلی‌گرم منگنز
  • ۲۳ میلی‌گرم سلنیوم
  • ۳ میلی‌گرم مس
  • ۴ میلی‌گرم ویتامین ب ۱
  • ۱۶۲ میلی‌گرم فسفر
  • ۸۰ میلی‌گرم منگنز
  • ۸ میلی‌گرم ویتامین ب ۳

برای کسب حداکثر مواد مغذی از نان جو، توصیه می‌شود ابتدا آن را بخیسانید و پوست جو را بکنید (قبل از پختن) و یا اینکه جوی پوست‌کنده‌شده را از مغازه بخرید.

۱۱ خاصیت نان جو

۱ – بهبود هاضمه

فیبر به مبارزه با اسهال و یبوست کمک می‌کند و باعث تنظیم حرکات روده می‌شود. مصرف یک ماه نان جو تاثیر مثبتی روی عملکرد روده و متابولیسم لیپیدها دارد.

فیبر موجود در نان جو برای کنترل تعادل باکتری موجود در هاضمه نیز مناسب است. همچنین نان جو می‌تواند از سرطان‌های مربوط به سیستم هاضمه مثل سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

۲- کمک به کاهش وزن

فیبر موجود در نان جو به چربی سوزی کمک می‌کند. فیبرها باعث تسریع فرایند حذف مواد سمی و اضافی در بدن می‌شوند. بعلاوه غذاهای حاوی فیبر باعث می‌شوند تا سریعتر احساس سیری کنید. این امر باعث می‌شود تا شما بیش از حد غذا نخورید؛ بنابراین هرچه غذا کمتر بخورید کالری بیشتری می‌سوزانید.

۳- مراقبت در برابر سنگ کیسه صفرا

بخاطر وجود فیبر نامحلول در نان جو، به زنان در پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. فیبر نامحلول باعث مینیمم شدن اسید رهاشده کیسه‌صفرا می‌گردد و حساسیت انسولین را افزایش داده و سطح تری‌گلیسیرید کاهش می‌یابد. طبق تحقیقات زنانی که غذای فیبردار می‌خورند ۱۷ درصد خطر کمتری برای سنگ کیسه صفرا تهدیدشان می‌کند.

ادامه مطلب لینک زیر:

خواص، عوارض و طرز تهیه اصولی نان جو (تحقیقات جدید)



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

سندروم ری یک اختلال بسیار نادر است که می تواند باعث آسیب جدی کبد و مغز شود. اگر فورا درمان نشود، ممکن است منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ شود. در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی از سرتاسر دنیا شما را با همه نکات لازم آشنا می کنیم.

نکات مهم

  • سندروم ری معمولا کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • سندروم ری حاد و اختلال عملکرد کبدی که معمولا پس از عفونت ویروسی (به ویژه با استفاده از سالیسیلات) اتفاق می افتد، از زمانی که مصرف روزانه آسپیرین در کودکان کاهش یافته، نادر شده است.
  • تشخیص با حذف محرک های عفونی، سمی و متابولیکی انجام می گیرد؛ بیوپسی کبدی ممکن است به تایید آن کمک کند.

درمان حمایتی، به ویژه با اقدامات برای کاهش فشار درون جمجمه ای یا ICP صورت می گیرد.

علائم سندروم ری چیست

علائم سندروم ری معمولا چند روز پس از عفونت ویروسی، مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و یا آبله مرغان شروع می شود.

علائم اولیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ مکرر
  • خستگی و عدم علاقه یا شور و شوق
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بیهوشی (تشنج)

با پیشرفت بیماری، علائم ممکن است شدیدتر و گسترده تر شوند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تحریک پذیری، یا رفتار غیر منطقی یا تهاجمی
  • اضطراب و سردرگمی شدید که گاه با توهم همراه است
  • کما (از دست دادن هوشیاری)

زمان مراجعه به پزشک

از آنجایی که این سندروم می‌تواند کشنده باشد، حیاتی است که اگر فکر می‌کنید کودک شما ممکن است آن را داشته باشد، مشاوره پزشکی بگیرید.
اگر کودک علائم زیر را داشت فورا درخواست آمبولانس کنید یا فورا او را به اورژانس برسانید:

  • از دست دادن هوشیاری
  • غش یا تشنج (حرکات بدنی خشن و بی ربط و بی قاعده)

اگر کودک بعد از سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آبله مرغان، علائم زیر را داشت، با پزشک تماس بگیرید:

  • استفراغ مکرر
  • خستگی غیر منتظره
  • تغییرات شخصیت یا تغییرات رفتاری

ادامه مطلب لینک زیر:

سندروم ری، علل، علائم، تشخیص، جدیدترین روش درمان و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است اما گاهی اوقات مادران از شیرخشک استفاده می‌کنند. شواهد نشان‌داده که این نوزادان سریعتر چاق می‌شوند. شاید یکی از دلایلی که بدنسازان از شیرخشک استفاده می کنند همین وزن گیری ست. امروزه محققان به نوعی شیرخشک دست یافته‌اند که براساس شیرگاو است و یکی از عوامل اصلی افزایش وزن در نوزاد است.

مشکلات ناشی از مصرف شیرخشک در نوزاد

نیکولاس ستلر، متخصص اطفال در بیمارستان فیلادلفیا بیان می‌کند که آنها شیرخشکی را استفاده می‌کنند که ایمن و موثر باشد. اگر نوزاد از این شیر خوشش بیاید آنها به استفاده از این شیر ادامه می‌دهند.

مشکل این است که اغلب مصرف شیرخشک باعث افزایش وزن در نوزاد می‌شود و این مسئله درطول زندگی نیز ادامه می‌یابد.

دکتر ستلر می‌گوید شواهدی وجود دارد که افرادی که در دوماهه اول زندگی وزنشان افزایش می‌یابد در ادامه زندگی خطر چاقی بیشتری تهدیدشان می‌کند.

همچنین دکتر ستلر معتقد است علاوه بر چاقی، مشکلات کبدی، افزایش سطح قند و کلسترول نیز کودکان را تهدید میکند.

دونوع شیرخشک، نتایج متفاوت

محققان برای بررسی ارتباط وزن با شیرخشک، شیرخشک تهیه شده از شیر گاو را با شیرخشک پروتئینی آبکافته (که حاوی پروتئین هضم شده است و به کودکانی که نمیتوانند پروتئین مصرف کنند خورانده می‌شود) مقایسه کردند.

پس از هفت ماه نوزادانی که از شیرخشک براساس شیرگاو استفاده کرده بودند دو پوند افزایش وزن بیشتر نسبت به نوزادانی که از شیر خشک پروتئینی استفاده کرده بودند، داشتند.

محققان اعلام کردند که افزایش وزن توسط شیرخشک پروتئینی مشابه افزایش وزن ناشی از شیر مادر است.

ادامه مطلب لینک زیر:

خواص، مضرات و نحوه مصرف شیرخشک برای چاقی و بدنسازی بزرگسالان



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

اینکه آیا وازلین واقعا برای صورت مفید می باشد همیشه مورد بحث بوده است. همه ی ما می دانیم که وازلین برندی برای مراقبت از پوست است که محصولات متنوعی را به فروش می رساند، اما به خاطر تولید مرطوب کننده ژله ای که عموما با نام وازلین شناخته شده بسیار مشهور است. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی، شما را با خواص وازلین برای پوست صورت، درمان جوش و همه نکات مهم دیگر آشنا می کنیم. به طور کلی باید گفت استفاده از وازلین برای پوست صورت مضرات بیشتری نسبت به مزایا دارد ولی اگر بودجه کمی دارید می توانید از آن استفاده کنید.

وازلین تاثیر بسیار زیادی در صنعت زیبایی داشته که در واقع بسیاری از مردم این نوع محصول را معجزه زیبایی همه جانبه می دانند؛ اما عملکرد واقعی وازلین چیست؟ در این مقاله با کارکرد کلی وازلین روی پوست همچنین از لوسیون های این مارک تا مرطوب کننده ژله ای همیشه محبوب آن یعنی وازلین آشنا خواهیم شد. آیا واقعا به پوست شما کمک می کند که نرم تر و شفاف تر شود یا منافذ آن را مسدود می کند؟

استفاده زیاد از وازلین برای پوست

برخی معتقدند که استفاده طولانی مدت از وازلین می تواند مشکل زا باشد. پروفسور رابینسون بیان می کند: “در حالیکه وازلین یک چند منظوره بی نظیر است و باید در کیف آرایشی شما باشد اما مانند مانعی است که از ورود آب، هوا و دیگر مواد روی پوست جلوگیری می کند. در هرکجا عوامل مسدود کننده روی پوست قرار بگیرند باعث بسته شدن منافذ پوست و پروسه طبیعی هوارسانی به آن می شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

خواص وازلین برای پوست صورت- درمان جوش و 7 نکته بسیار مهم



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

اسید نالیدیکسیک یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریایی مجاری ادراری مانند التهاب مثانه (سیستیت) مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطلب شما را بطور کامل با نکات ضروری این آنتی بیوتیک آشنا می کنیم.

نحوه عملکرد اسیدنالیدیکسیک چگونه است؟

اسید نالیدیکسیک به گروه دارویی آنتی بیوتیکهای کینولون‌ تعلق دارد. این دارو بر آنزیم باکتریایی که به ترمیم و ساخت DNA مربوط است اثر میگذارد. اگر این آنزیم کار نکند، باکتریها قادر به ترمیم و بازسازی خود نیستند؛ بنابراین با کشته شدن باکتریها عفونت از بین میرود.

ممکن است پزشک از بیمار بخواهد آزمایش ادرار انجام دهد تا از نابودی عفونت توسط اسیدنالیدیکسیک اطمینان حاصل کند.

چه کسانی نباید اسید نالیدیکسیک را مصرف کنند؟

اسید نالیدیکسیک برای افراد زیر مناسب نیست:

  • کودکان زیر ۳ ماه.
  • زنان باردار.
  • افرادیکه اختلال نادر متابولیکی بنام پورفیری دارند.
  • افرادیکه به دیگر آنتی بیوتیکهای کینولون مانند سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین و افلوکساسین آلرژی دارند.

افراد زیر به دوز پایینتری از اسیدنالیدیکسیک نیاز دارند، این دارو در این گروهها باید با احتیاط مصرف شود، در این موارد پزشک را مطلع کنید:

  • اگر بالای ۶۰ سال سن دارید
  • اگر از داروهای کورتیکواستروئیدها استفاده میکنید
  • اگر مشکلات کبد یا کلیه دارید
  • اگر به بیماری صرع مبتلا هستید و اخیرا مصرف الکل را ترک کرده اید.

ادامه مطلب لینک زیر:

نالیدیکسیک اسید، تاثیر بر عفونت، عوارض، طرزمصرف، بارداری و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

اسید نالیدیکسیک یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریایی مجاری ادراری مانند التهاب مثانه (سیستیت) مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطلب شما را بطور کامل با نکات ضروری این آنتی بیوتیک آشنا می کنیم.

نحوه عملکرد اسیدنالیدیکسیک چگونه است؟

اسید نالیدیکسیک به گروه دارویی آنتی بیوتیکهای کینولون‌ تعلق دارد. این دارو بر آنزیم باکتریایی که به ترمیم و ساخت DNA مربوط است اثر میگذارد. اگر این آنزیم کار نکند، باکتریها قادر به ترمیم و بازسازی خود نیستند؛ بنابراین با کشته شدن باکتریها عفونت از بین میرود.

ممکن است پزشک از بیمار بخواهد آزمایش ادرار انجام دهد تا از نابودی عفونت توسط اسیدنالیدیکسیک اطمینان حاصل کند.

چه کسانی نباید اسید نالیدیکسیک را مصرف کنند؟

اسید نالیدیکسیک برای افراد زیر مناسب نیست:

  • کودکان زیر ۳ ماه.
  • زنان باردار.
  • افرادیکه اختلال نادر متابولیکی بنام پورفیری دارند.
  • افرادیکه به دیگر آنتی بیوتیکهای کینولون مانند سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین و افلوکساسین آلرژی دارند.

افراد زیر به دوز پایینتری از اسیدنالیدیکسیک نیاز دارند، این دارو در این گروهها باید با احتیاط مصرف شود، در این موارد پزشک را مطلع کنید:

  • اگر بالای ۶۰ سال سن دارید
  • اگر از داروهای کورتیکواستروئیدها استفاده میکنید
  • اگر مشکلات کبد یا کلیه دارید
  • اگر به بیماری صرع مبتلا هستید و اخیرا مصرف الکل را ترک کرده اید.

ادامه مطلب لینک زیر:

نالیدیکسیک اسید، تاثیر بر عفونت، عوارض، طرزمصرف، بارداری و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

باقلا سرشار از پروتئین است و منبع خوبی از فولات و دیگر ویتامین‌ها است. مصرف باقلا توسط زنان باردار می‌تواند منجر به فاویسم (کم خونی ناشی از باقلا زدگی) در کودک بشود. به همین دلیل قبل از مصرف آن حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. این مطلب نتیجه جدیدترین تحقیقات پزشکی است.

۶ غذایی که باید در دوران بارداری بخورید

در دوران بارداری باید دقت داشته باشید که غذاهایی که می‌خورید روی رشد جنین تاثیر مستقیمی دارد. در اینجا چند غذایی که باعث حفظ سلامتی شما در طول بارداری و فراهم‌نمودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین می‌شوند را بیان می‌کنیم.

۱-گندم

سرشار از فیبر و مواد مغذی مثل ویتامین E، سلنیوم و آهن است، مصرف گندم در دوران بارداری بسیار مهم است. درطول بارداری به فیبر نیاز دارید تا سیستم هاضمه‌تان دچار مشکل نشود. علاوه بر پیشگیری از یبوست، مصرف فیبر از دیابت‌های دوران بارداری نیز جلوگیری می‌کند. گندم را درون برنامه غذایی خود قراردهید. از جو دو سر برای صبحانه، برنج قهوه‌ای برای ناهار و نان سبوس‌دار برای شام استفاده کنید.

۲- لوبیا (حبوبات)

علاوه بر فیبر، لوبیا حاوی آهن، فولیک اسید، کلسیم و روی است. وجود آهن باعث تولید هموگلوبین در بدن می‌شود، هموگلوبین اکسیژن را از طریق خون به بافت‌ها انتقال می‌دهد. اگر به مقدار کافی آهن مصرف نکنید، ممکن است دچار خستگی‌شوید و جنین به اندازه کافی رشد نکند. از باقلا در صبحانه و از نخود برای درست‌کردن حموس استفاده کنید.

۳- مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین سی هستند که برای رشد کودک مفید است. مصرف کافی ویتامین سی به جذب آهن که یک ماده معدنی مورد نیاز در بارداری است کمک می‌کند. ویتامین سی در میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت و کیوی وجود دارد. روزانه حداقل یکی از این میوه‌ها را مصرف کنید. میتوانید از نارنگی به همراه وعده صبحانه، پرتقال را درون سالاد و لیمو را همراه با سبزیجات مصرف نمود.

۴- ماهی قزل آلا

امگا ۳ چربی مفیدی است که به سلامت بدن کمک می‌کند. برای رشد مغز، چشم و سیستم عصبی جنین مفید است. امگا ۳ را فقط از طریق غذا خوردن می‌توانید بدست آورید، زیرا بدن شما قادر به ساخت امگا ۳ نیست.

ادامه مطلب لینک زیر:

باقلا در بارداری؟ غذاهای فوق العاده مقوی جایگزین (تحقیقات جدید)



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

اورولوژیست پزشکی است که متخصص بیماری های دستگاه ادراری و سیستم تولید مثلی می باشد. بیمار ممکن است به متخصص اورولوژیست مراجعه کند و بعد از تشخیص پزشک ممکن است نیاز به درمان برای بیماری مربوط به مثانه، مجاری ادرار، میزنای، کلیه ها و غدد فوق کلیه داشته باشد. در مردان، متخصصین اورولوژی، اختلالات مربوط به اپیدیدیم، آلت تناسلی، پروستات، کیسه منی و بیضه را درمان می کنند.

اورولوژی چیست؟

اورولوژی بخشی از مراقبت های بهداشتی است که با بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد (کلیه ها، کبد، مثانه و مجاری ادراری) روبرو است. همچنین با ارگان های مردانه که قادر به ایجاد نوزاد هستند، مانند (آلت تناسلی، بیضه ها، اسکروتوم، پروستات و غیره) ارزیابی می شود. از آنجایی که مشکلات بهداشتی در این قسمت های بدن برای همه اتفاق می افتد، سلامت اورولوژیکی بسیار مهم است.

اورولوژی به عنوان یک تخصص جراحی شناخته می‌شود. علاوه بر جراحی، یک اورولوژیست، پزشک متخصص طب داخلی، طب اطفال، پزشکی زنان و سایر بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی است. این امر به این دلیل است که یک اورولوژیست با گستره وسیعی از مشکلات بالینی مواجه است. حوزه اورولوژی بزرگ است و انجمن Urological آمریکا هفت بخش یا زیر شاخه را نام گذاری کرده‌است:

  • اورولوژی مربوط به امراض کودکان (اورولوژی کودکان)
  • اورولوژی انکولوژی (سرطان های اورولوژی)
  • پیوند کلیه
  • ناباروری مردان
  • Calculi (سنگ های دستگاه ادراری)
  • اورولوژی زنان
  • مغز و اعصاب (کنترل سیستم عصبی اندام های تناسلی-ادراری)

ادامه مطلب لینک زیر:

اورولوژی چیست؟ چه موقعی باید حتما انجام شود؟ و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

در این مطلب با استفاده از تحقیقات پزشکی مجلات معتبر آمریکایی، شما را با درد یا سوزش مثانه، علائم و همه نکات ضروری در زنان آشنا می کنیم.

نکات مهم

  • نام دیگر سندروم مثانه ی دردناک سیستیت بینابینی می باشد
  • یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که موجب درد مثانه میشود
  • سندروم مثانه ی دردناک بیشتر در خانم ها دیده میشود
  • علایم این بیماری در برخی زنان به حدی شدید است که به بیماریهای دیگر مانند افسردگی منجر میشود
  • سندروم مثانه دردناک بر میل جنسی هم اثر میگذارد
  • درمان بخصوصی برای این بیماری وجود ندارد اما روشهایی برای تسکین درد موجود است
  • گاهی اوقات علایم بدون درمان هم بهبود میابند
  • تشخیص سندروم مثانه ی دردناک مشکل است چون بسیاری از پزشکان تعاریف متفاوتی از این بیماری دارند
  • زنانی که به این بیماری مبتلا هستند علایم دیگری مانند دردلگن، درد واژن و دیگر قسمتهای بدن تجربه میکنند

تفاوت سندروم مثانه دردناک با عفونت مثانه (عفونت مجاری ادراری)

معمولا سندروم مثانه ی دردناک و عفونت مثانه با هم اشتباه گرفته میشوند اما این دو با هم یکی نیستند.

این دو بیماری میتوانند علایم یکسانی از جمله درد مثانه و اطراف آن داشته باشند. عفونت مجاری ادراری توسط میکروبهایی ایجاد میشود که وارد مثانه میشوند و با آنتی بیوتیکها قابل درمانند، اما سندروم مثانه ی دردناک با آنتی بیوتیکها قابل درمان نیست. کارشناسان علت دقیق این بیماری را نمیدانند اما روشهایی برای بهبودی علایم آن وجود دارد.

چه کسانی به سندروم مثانه دردناک مبتلا میشوند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، این بیماری بیشتر در خانمها دیده میشود. بین ۳ تا ۸ میلیون زن در ایالات متحده به سندروم مثانه ی دردناک مبتلا هستند. برخی مطالعات حاکی از این است که زنان سفید پوست بیشتر از نژادهای دیگر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مطالعات همچنین نشان میدهند که دردمثانه در هر سنی میتواند اتفاق بیفتد اما علایم بسته به سن متفاوت است.

ادامه مطلب لینک زیر:

درد/سوزش مثانه در زنان، علت، علائم عفونت، آنتی بیوتیک و نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

این پماد که نام دیگر آن دیفرین است به عنوان درمانی برای آکنه شناخته می شود. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی از سرتاسر دنیا، شما را با خواص، عوارض جانبی، طرز و دوز مصرف اصولی و همه نکات دیگر آشنا می کنیم.

نکاتی مهم در مورد آداپالن

  • دیفرین نام تجاری پماد و ژل آداپالن است.
  • دیفرین در بریتانیا فقط با تجویز پزشک قابل تهیه است.
  • دیفرین نباید توسط زنان حامله و کودکان زیر ۱۲ سال مصرف شود.
  • می‌توانید دیفرین را روی صورت، کمر و سینه خود استفاده کنید
  • قبل از خواب روی نواحی‌ای که آکنه دارید اندکی دیفرین بمالید.

هنگام استفاده از دیفرین، نواحی آسیب دیده بدن را با استفاده از کرم ضد آفتاب یا پوشش مناسب از نور خورشید درامان نگه‌دارید.

پماد آداپالن (دیفرین) چه کاری انجام می‌دهد؟

پماد و ژل دیفرین حاوی آداپالن ۰٫۱ درصد هستند که از ویتامین A گرفته می‌شود. آداپالن به افزایش سلول‌های پوست کمک می‌کند. این امر به عدم انسداد منافذ غده‌های چربی کمک می‌کند (غده‌هایی که روغن پوست را تولید می‌کنند). این موضوع باعث کاهش ایجاد خال روی صورت می‌شود. آداپالن همچنین دارای خواص ضد التهابی است و باعث کاهش قرمزی و ورم‌های پوست می‌شود.

چقدر طول میکشد تا تاثیر بگذارد؟

برخی افراد پس از چند هفته اثرات آن را مشاهده می‌کنند، اما اغلب مردم برای درمان آکنه باید چند ماه از این ماده استفاده کنند.

چه کسانی نباید از آن استفاده کنند؟

دیفرین برای آکنه‌های شدید یا گسترده و افراد زیر مناسب نیست:

  • کودکان زیر ۱۲ سال
  • زنان حامله یا زنانی که برای حامله‌شدن تلاش می‌کنند
  • افرادی که به ترکیبات آن آلرژی دارند

ادامه مطلب لینک زیر:

پماد آداپالن، فواید، عوارض، طرز استفاده اصولی، قیمت و نکات مهم دیگر



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

پسوریازیس یک بیماری پوستی ست که باعث ایجاد زخم‌های قرمز و فلس مانند روی پوست می‌شود. در این مطلب با کمک یافته های جدید پزشکی از مجلات معتبر آمریکایی، شما را با همه نکات ضروری این بیماری آشنا می کنیم.

پسوریازیس غالبا سطح خارجی آرنج، زانو و فرق‌سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی افراد بیان می‌کنند از عوارض آن سوزش و خارش است. پسوریازیس با بیماریی‌هایی مثل دیابت، بیماری قلبی و افسردگی ارتباط دارد.

نکات مهم

  • ژنتیک و سیستم ایمنی بدن نقش اصلی را در این بیماری ایفا می‌کنند
  • افرادی که پسوریازیس دارند نرخ سرعت رشد سلول‌های پوستی بالاتری دارند که باعث ایجاد زخم پسوریازیس می‌شود
  • نرخ رشد این بیماری در زنان و مردان یکسان است
  • این بیماری در تمامی نژادها و با نرخ‌های متفاوت رخ می‌دهد
  • این بیماری غالبا بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد
  • حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد قبل از ۱۰ سالگی دچار این بیماری می‌شوند
  • پسوریازیس واگیر دار نیست
  • زخم‌های پسوریازیس عفونی نیستند.

ادامه مطلب لینک زیر:

پسوریازیس چیست؟ درمان گیاهی و دارویی، تصاویر، انواع و همه نکات مهم



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()